Alternátorová volnoběžka Volnoběžka alternátoru je osazována u moderních a výkoných alternátorů. V tomto článku budeme odpovídat na vámi často kladené dotazy ohledně opravy volnoběžky alternátoru. Pojďme si vysvětlit proč je volnoběžka osazována do alternátoru a možnosti její opravy či výměny.

Kde najdeme volnoběžku alternátoru.

Vlivem sil, které působí na klikovou hřídel od pístů motoru v režimu expanze dochází k tzv čtvercovému průběhu otáček. Ten je přenášen po řemenu až na alternátor. Tyto síly působí na řemen a způsobují při určitém zatížení kmity které se projeví na zkrácení životnosti řemenu a hluku od řemenové soustavy.

Alternátorová volnoběžka 2 

U alternátorů starších typů dobíjecí proud dosahoval 50-70A. U takto nízkých dobíjecích proudů jsou setrvační síly působící na řemen v přijatelných hodnotách. Proto u slabších alternátorů není alternátorová volnoběžka většinou osazována. U nejnovějších automobilů je nárok dobíjecí soustavu mnohem vyšší a alternátory mají běžné dobíjecí proudy 120-160A ale také i 200A. Dobíjecí proud je vypočítáván dle typu motoru, výbavy a příslušenství automobilu. Tyto výkoné alternátory mají dle fyzikálních zákonitostí také větší robusnost a při otáčení také větší kinetickou energii a setrvačnost, která by působila přímo na řemen. U těchto typů je právě výhodné používat volnoběžku alternátoru.

Co je alternátorová volnoběžka?

Alternátorová volnoběžka je řemenice, která svou konstrukcí umožňuje přenos rotace do alternátoru jedním směrem. V opačném směru volnoběžka umožňuje proklouznutí. Tím zabraňuje přenesení zpětných kmitů a sil vznikajících nepravidelností chodu od klikové hřídele společně s vlivem rotační setrvačnosti rotoru alternátoru - kotvy. Tyto zpětné kmity by byly bez alternátorové volnoběžky přenášeny přímo na řemen.

Proč je alternátorová volnoběžka montována na alternátory.

Alternátorová volnoběžka tedy pohlcuje rázy jinak přenášené na řemen. Tyto rázy by zkracovali životnost řemene. Také dojde ke zklidnění a zamezení nadměrného kmitání řemene. Volnoběžka dále umožní konstruktérovi zmenšit sílu potřebnou pro napínání řemene. Zmenšením kmitů a vibrací je přítlak na řemen vzhledem k třecí síle v mnohem menším míře. Díky tomu jsou také méně zatěžována ložiska ne jen na alternátoru ale i na jiných komponentech, které pohání řemenem. Osazená alternátorová volnoběžka také pomáhá snížit hlučnost řemene.

Kdy vyměnit alternátorovou volnoběžku.

Vzhledem k omezené životnosti alternátorové volnoběžky může její porucha zapříčinit následné škody. Mezi nejčastější následné škody patří vyhřátí rotorové části a ložisek. Po vyhřátí mnohdy nejde volnoběžka běžně povolit a je nutno ji následně složitě demontovat a někdy je nutno vyměnit i rotor. Těmto škodám se dá většinou včasnou i preventivní výměnou předejít.

Lze s výměnou volnoběžky počkat až se poškodí?

Budete li čekat až se volnoběžka přestane plnit svůj účel může se také stát že nastanou následné škody. Většinou je to spojeno s vyhřátím rotoru a protočením ložisek v uložení alternátoru. Raději doporučujeme pravidelné výměny.

Jak často provádět výměnu volnoběžky alternátoru?

Někteří výrobci doporučují výměnu alternátorové volnoběžky společně s výměnou alternátorového řemene. Zdá li se vám tato výměna nákladnou tak dle našich zkušeností doporučujeme výměnu volnoběžky alternátoru provést nejpozději s výměnou rozvodovového řemene.(cca 90 tis km) Toto doporučení je informativní vždy se musíte řídit pokyny daného výrobce. Některé volnoběžky vykazují vady v 80 tis. km ale některé vydrží i více než 120tis km vše záleží na jednotlivých okolnostech a výrobcích.

Porovnání volnoběžky alternátoru oproti pevné řemenici.

  • plus32   prodloužení životnosti řemenu
  • plus32   snížení tlaku na napínák řemene (konstrukčně)
  • plus32   snižuje hlučnost řemene
  • minus32   cena
  • minus32   omezená životnost

Nejčastější poruchy a závady na volnoběžce alternátoru

  • pozor32  přestane prokluzovat a zatuhne a neprokluzuje ani na jednu stranu
  • pozor32  částečně prokluzuje - většinou doprovázena loupáním a chroupáním v zatížení
  • pozor32  prokluzuje a nedobíjí - toto je ta nejhorší varianta většinou doprovázena i vyhřátím rotoru a ložisek alternátoru

Volnoběžka alternátoru - řez

Volnoběžka alternátoru - nejčastější dotazy - FAQ

Je možné volnoběžku alternátoru vyřadit s provozu?

Koncepce alternátoru s volnoběžkou umožní konstruktérovi snížit přítlačné napětí na napínáku řemenu. Dále zamezuje nadměrným kmitům jinak přenášených na řemen. Proto je potřeba zachovat na alternátoru volnoběžku je-li osazena a není možno ji nahradit pevnou řemenicí.

Lze jednoduše demontovat volnoběžku alternátoru?

Na demontáž je potřeba speciální nářadí. Toto nářadí je úspěšné v případě, že není poškozena nebo vyhřátá volnoběžka nebo kotva. Při poškození volnoběžky je v některých případech demontáž obtížnější i s profesionálním nářadím.

Opravujeme alternátory všech výrobců

Další informace naleznete také na stránkách

Rychlý kontakt

CP servis, s.r.o.

Plzeňská 221/130

Praha-5

tel. 257 222 221

Po-Čt:   8:00-17:00

Pá:        8:00-16:00

Podrobný kontakt.

 

autoelektrika-praha.cz

autoelektrika-praha.cz - specialisté na kompletní opravy a servis Autoelektriky v osobních i dodávkových automobilech, nákladních stavebních i speciálních strojů. Opravy a repase alternátorů a startérů.

 

Kontakt

autoelektrika-praha.cz
257 222 221 
 
NOVĚ NA ADRESE 
Plzeňská 221/130
 
Praha 5 Motol
 
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.